SALAM

Sunday, February 13, 2011

SAKSI???

In the of Allah the Most Gracious & the Most Merciful

Jom kita tadabur satu ayat qur’an:
“Sesungguhnya Kamilah yang menghidupkan orang-orang yang telah mati & Kamilah yang mencatat apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan. Dan segala sesuatu Kami kumpulkan dalam kitab yang jelas(Lauh Mahfuz).” (Yasin,36:12)
Setiap perbuatan yang dilakukan akan dipersoalkan di akhirat kelak.Segalanya dicatat oleh malaikat di kiri & kanan kita. Betul tak? Setiap anggota badan akan menjadi saksi. Mata,kaki,tangan akan menjadi saksi di atas segala perbuatan kita.Biarlah mata kita nanti bersuara di hadapanNya,”Allah janganlah seksa orang ini kerana dia pernah menangis takutkanMU..”
BETUL semua itu.Bukan mata je.Kulit pun join sekali.Jom kita tadabur ayat lain pula.
“Dan mereka berkata kepada kulit mereka,‘Mengapa kamu menjadi saksiterhadap kami?’(Kulit) mereka menjawab, ‘Yang menjadikan kami dapat berbicara & Dialah yang menciptakan kamu yang pertama kali & hanya kepadaNya kamu dikembalikan.’Dan kamu tidak dapat bersembunyi dari kesaksian pendengaran,penglihatan dan kulitmu terhadapmu, bahkan kamu mengira Allah tidak mengetahui banyak tentang apa yang kamu lakukan.”(Fussilat,41:21-22)
                                                     
Di akhirat kelak,tiada penjelasan lain yang dapat kita buat untuk membela diri.Semua telah ditulis dan dicatatkan satu persatu perbuatan kita malah diri kita sendiri(anggota badan) menjadi saksinya.
Sama-sama kita renungi & hayati.
-Ya Allah,peliharalah diri kami daripada perbuatan maksiat & sia-sia.-
Amin
By Sumayyah. Maaf lambat…

No comments:

Post a Comment