SALAM

Tuesday, February 1, 2011

Hikmah Al-quran: Kisah tentera Jalut & Talut

Alhamdulillah, moga secebis coretan ini dapat sama-sama kita hayati dan ambil pengajaran untuk menambah keimanan kita pada Allah.




Kejadian berlaku beberapa ribu tahun lampau di sebuah tempat bernama Armagedon. Peperangan antara tentera Jalut(pihak jahat) dan Talut(pihak baik). Kedua-dua tentera ni berbangsa Yahudi. Peperangan tercetus kerana ketidakpuasan hati Jalut kerana tidak dapat mentadbir Jerusalem.. mari kita sama-sama telusuri sirah ini..

Kisah ini hanyalah sekadar sebuah hikmah di ajarkan Allah buat  hamba-hambaNya yang beriman dan mengaku beriman .Marilah sama-sama kita renungi…

Maka ketika Talut membawa bala tenteranya, dia berkata, “ Allah akan menguji kamu dengan sebuah sungai. Maka barangsiapa meminum airnya, dia bukanlah pengikutku. Dan barangsiapa tidak meminumnya, maka dia bukanlah pengikutku. Dan barangsiapa tidak meminumnya , maka dia adalah pengikutku kecuali menceduk secedok dengan tangannya.”  Tatapi mereka meminumnya kecuali sebahagian kecil di antara mereka. Ketika dia Talut dan orang-orang  yang beriman bersamanya menyeberangi sungai itu, mereka berkata, “ Kami tidak kuat lagi pada hari ini melawan Jalut dan bala tenteranya. “  Mereka yang meyakini bahawa mereka akan menemui Allah  berkata, “ Betapa banyak kelompok kecil mengalahkan kelompok besar dengan izin Allah.” Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.
(Al-Baqarah,2:249)

Hanya yang beriman sahaja yang mampu menerima ujian ini , jika difikirkan dengan logic akal tidak munasabah untuk diterima.

Manakan tidak, semestinya  setelah berjalan beribu-ribu batu, kita  akan mencari R&R.  Jika R&R di Malaysia ni kita berhenti untuk  makan, minum, melepas hajat atau untuk menghilangkan letih setelah berjalan jauh. Begitu juga dengan tentera Talut ini .

Bayangkanlah jika  kita di posisi mereka , mesti kita nak rehat setelah merentasi padang pasir yang panaskan?


Alhamdulillah.. 


Dikisahkan setelah penat berjalan mereka pun jumpa sebatang sungai kecil yang mengalir. Mereka membuat keputusan untuk berehat seketika.

Tetapi larangan Allah benar-benar jelas  menguji keimanan mereka ,

“ Allah akan menguji kamu dengan sebuah sungai. Maka  barangsiapa meminum airnya, dia bukanlah pengikutku. Dan barangsiapa tidak meminumnya, maka dia bukanlah pengikutku. Dan barangsiapa tidak meminumnya , maka dia adalah pengikutku kecuali menceduk secedok dengan tangannya.”

Nak ceritanya kekuatan pihak musuh pula seramai 70 00 orang .Tentera Talut pula  pada asalnya seramai 700 orang. Kini  berkurangan menjadi hanya 70 orang je.


.Rasa-rasanya la kan kalau kita kat tempat mereka, berani tak kita untuk teruskan berperang?

Saat ini hanya iman sahaja yang mampu menjawab…

A.      Ya
B.       Tidak

Iman yang terbina dengan benar telah menguatkan tentera Talut untuk meneruskan cita-cita besar mengalahkan kezaliman Jalut. 


Cita-cita mereka hanyalah, hidup mulia atau mati syahid. Moga Allah meredhai cita-cita besar mereka ini..




Tatapi mereka meminumnya kecuali sebahagian kecil dia antara mereka. Ketika dia Talut dan orang-orang  yang beriman bersamanya menyeberangi sungai itu, mereka berkata, 

“ Kami tidak kuat lagi pada hari ini melawan Jalut dan bala tenteranya.

“  Mereka yang meyakini bahawa mereka akan menemui Allah  berkata, “ Betapa banyak kelompok kecil mengalahkan kelompok besar dengan izin Allah.” Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.

Nape ye Allah larang tentera Talut dari minum air?

Ini kerana Armagedon tu sebuah tempat yang panas terik. Dan sungai tu pula airnya tersangat sejuk. Jika tentera minum air yang sejuk tu terlampau banyak , maka ia akan melemahkan badan. Kekuatan fizikal pun berkurangan. So, untuk menjaga kekuatan fizikal.. perlukan stamina yang baik. Kalau semua dah lembik..camne nak pergi berperang?


Pengajaran yang boleh kita ambil dari kisah ini adalah Allah sangat mencintai mukmin yang kuat daripada mukmin yang lemah.So, sama-sama kita cari kekuatan diri dalam melaksanakan amanah Allah kepada kita


Wallahu'alam

Sumber: ringkasan ceramah Dr. Jamnul Azhar Mulkan bertajuk "Bicara Hati" sempena Karnival Keusahawanan dan Kebudayaan UUM

Diolah: Aina Qalbyna-           "Mencuba ikhlas dalam Menjalani Hidup"

No comments:

Post a Comment