SALAM

Monday, March 14, 2011

JANGAN MEMILIH

ASSALAMUALAIKUM...





Bismillahhirahmannirahim..dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang yang masih lagi memberi peluang dan ruang untuk ana mencatat sesuatu di blog ini..
Tapi kali ini bukan sesuatu yang panjang untuk diconteng, mungkin sekadar tulisan yang ringkas atau apa yang terlintas di fikiran.

Setiap orang mempunyai kawan, teman, sahabat, sodiq, mahupun friend, tapi sejauh mana mereka semua kita hargai. Adakah sekadar gelaran yang disimpan di minda atau sekadar nama yang disebut atau sekadar teringat bila memerlukan atau mereka semua benar-benar utuh dalam hati kita sebagai orang yang kita sayangi dan hargai selain daripada keluarga. Jangan kita memilih sahabat atau teman yang kita rasa sayang dan selesa dengan mereka semata-mata, sedangkan kita tidak berusaha membina perasaan sayang dan selesa itu dengan kawan dan sahabat-sahabat yang lain. Jangan lah kita harapkan mereka untuk kita mampu melahirkan perasaan nikmat dalam sesebuah persahabatan, tapi biarlah kita yang tanamkan ia terlebih dahulu. Jangan lah buat layanan endah tak endah pada mereka yang kita rasa tak ada sayang buat mereka, sekurang-kurangnya hargailah mereka..
Hadis Arba’I, hadis ke 13:
                “Daripada Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a., pembantu Rasulullah s.a.w., bahawa Nabi s.a.w. bersabda, “Tidak beriman salah seorang di antara kamu hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.” (HR. Bukhari Muslim)

Hanya sebagai peringatan buat diri sendiri dan orang lain. Hadis di atas jelas bahawa kita tidak patut mencintai saudara kita yang tertentu sahaja tapi semua yang bergelar saudara seakidah dengan kita terutama teman seperjuangan. Sama-sama lah kita memperingati diri kita..Asifah jiddan…



~bunga~

No comments:

Post a Comment