SALAM

Monday, April 4, 2011

BERZIKIRLAH

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.....

Syukur pada Ilahi kerana masih lagi memberi diri ini nikmat hidup, kesihatan, iman dan islam. Alhamdullilah..Ya ALLAH ampunlah dosa-dosa ku, atas kelanjuran hati,kata mahupun perbuatan yang disedari mahupun tidak disedari..amin..Hari ini tak de ape sangat yang dikongsi, tapi ade juga yang rasa nak post tentang zikir... :-) 


Rasulullah s.a.w bersabda: "Bagi segala sesuatu ada penggosok untuk membersihkan dan menghilangkan kekotorannya (umpamanya untuk membersihkan badan dan pakaian dipergunakan sabun dan untuk menghilangkan karat besi dipergunakan api dan lain-lainnya). Maka demikian itulah penggosok (pembersih) hati ialah zikrullah." Hazrat Abu Darda r.a berkata:" Kamu hendaklah mengingati ALLAH dalam kesenangan dan kelapangan nescaya ALLAH akan mengingati kamu dalam kesusahan dan kesempitan



Dari Abu Hurairah R.A meriwayatkan bahawa satu ketika baginda Rasulullah S.A.W datang kepada kami dan bersabda: Ambillah perisai untuk melindungi kamu! Para sahabat R. Anhum bertanya: Ya Rasulullah, adakah musuh akan datang? Baginda bersabda: Ambillah perisai untuk melindugi kamu dari api neraka. Bacalah : Subhanallah, Alhamdulillah, Laailahaillallah, Allahuakbar, Walahaulawalakuataillabillah, - Sesungguhnya kalimat ini akan datang pada hari kiamat kepada pembacanya dan akan melindunginya dari sebelah hadapanya, disebelah belakangnya, dikanannya dan dikirinya dan inilah amal kebajikan yang sentiasa mendapat ganjaranya. (HR Tabrani. Majma`ul Bahrain).



Hazrat Abu Hurairah رضى الله عنه meriwayatkan bahawa Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda, “Dunia dilaknat dan apa-apa yang ada di dalam dunia juga dilaknat (jauh (daripada rahmat Allah سبحانه وتعالى) kecuali zikrullah dan apa-apa yang menghampirkan kepadanya, alim dan penuntut ilmu.”
             [Hadith Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Iain-lain]



Barangsiapa yang berzikir sebanyak 100 kali pada tiap-tiap hari sebelum tebit matahari, Insyaallah ia tidak akan dapat bala pada hari itu, juga untuk membangun jiwa besar dan sabar dalam menghadapi segala urusan asma ini dibaca setiap saat terutama dalam menghadapi segala kesulitan masalah apa saja, pasti segala urusan akan berhasil dengan baik.



Sabda Nabi: "Mahukah kamu aku tunjukkan satu amal yang paling baik paling suci di sisi Tuhanmu paling tinggi kedudukannya. lebih baik dari sedekahkan harta wang dan harta, lebih baik dari bergerak menggempur musuh, lebih baik dari membunuh atau terbunuh. Ketahuilah perbuatan itu ialah ZIKRULLAH"
[Riwayat Tirmizi, Ibnu Majjah dan al-Hakim bersumberkan Abi Darda']



Antara kelebihan zikrullah ialah:
1.Mendapat keredaan Allah dan memperoleh ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman dalam jiwa.

2.Menimbulkan kejernihan,kemanisan pada hati dan wajah.

3.Mendapat kasih sayang,kecintaan serta keampunan dari Allah serta dimurahkan rezekinya.

4.Segera mendapat pembelaan daripada Allah apabila seseorang itu berada dalam kesusahan dan kedukaan.

5.Mendapat penghormatan dan doa daripada malaikat.

6.Mendapat nur (cahaya) daripada Allah dalam kehidupan di dunia ini,di alam barzakh dan titian sirat nanti.

7.Membina rumah dan istana dalam syurga.Apabila kita berhenti berzikir,maka berhentilah pembinaannya di syurga.

8.Menjadi pendinding dan perisai daripada neraka.

9.Mendekatkan diri kepada Allah untuk membuka pintu masuk segala kebaikan.

10.Menghalau dan mematahkan gangguan syaitan terhadap dirinya.

11.Menghilangkan perasaan runsing yang bersarang dalam hatinya.

12.Membersihkan hatinya daripada segala jenis kotoran dan penyakit.

13.Menjauhkan dirinya daripada segala jenis ketakutan dan kebimbangan.

14.Menghapuskan dosa serta maksiat kecil.


Sekadar pekongsian biasa yang mampu untuk dihayati dan diamalkan..Renung-renungkan dan selamat beramal...


~Bunga~

No comments:

Post a Comment